El paratexto en las gramáticas inglesas del siglo XVIII: lengua y sociedad

El paratexto en las gramáticas inglesas del siglo XVIII: lengua y sociedad

Project code: FFI2011-25683

Referencia del proyecto: FFI2011-25683

Duration: 01/01/2012 – 31/12/2015

Main researcher: Alicia Rodríguez-Álvarez (Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, Instituto Universitario de Análisis y Aplicaciones Textuales)

Funding: Ministerio de Economía y Competitivad, Gobierno de España.

MEMBERS OF THE PROJECT / MIEMBROS DEL PROYECTO:

Mª Victoria Domínguez-Rodríguez (Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, Instituto Universoitarion de Análisis y Apliocaciones Textuales)

Dolores Fernández-Martínez (Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, Instituto Universitario de Análisis y Aplicaciones Textuales)

María Esther Rodríguez-Gil (Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, Instituto Universitario de Análisis y Aplicaciones Textuales)

Nuria Yáñez-Bouza (University of Manchester, Universidad de Vigo)

SUMMARY

This project intends to analyse one aspect of eighteenh-century English grammars that has been neglected so far in spite of the fact that these works have awakened a special interest in the last decades: the paratext, more precisely, the role played by the paratext in the most popular and successful English grammars in the eighteenth century.

For the concept of “paratext”, we follow Genette1, that is, paratext is the group of elements around the main core of the text which aim to facilitate its reading and understanding as well as complement its information and justify its publication. Therefore, we assume that the paratextual elements present in grammars may have determined the popularity of some of them during the eighteenth century in an editorial market saturated with works of the same sort.

RESUMEN

El proyecto tiene como objetivo analizar un aspecto de las gramáticas inglesas del siglo XVIII que ha sido obviado a pesar del interés suscitado por estas obras en los últimos años: el paratexto, más concretamente, el papel que jugó el paratexto en las gramáticas inglesas escolares del siglo XVIII que tuvieron mayor éxito y difusión.

Entendemos el término “paratexto” en el sentido que le dio Genette[1], esto es, el conjunto de los distintos elementos textuales en torno al texto central de una obra que facilitan su lectura y su comprensión a la vez que complementan su información y justifican su publicación. Así, elementos tales como la portada, los prefacios, las cartas al lector o los anexos y apéndices forman parte del paratexto. Según esto, los distintos elementos paratextuales de las gramáticas constituyen factores que pudieron haber determinado la popularidad de ciertas gramáticas del siglo XVIII en un mercado saturado de obras de este tipo.

RÉSUMÉ

Le projet vise à analyser un aspect des grammaires anglaises du XVIIIe siècle encore méconnu malgré le nouvel intérêt suscité par ces travaux au cours des dernières années : le paratexte et, plus précisément, le rôle joué par le paratexte dans les grammaires scolaires anglaises du XVIIIe siècle les plus réussies et les plus diffusées.

Nous comprenons le terme « paratexte » dans le sens que lui a donné Genette[1], c’est-à-dire l’ensemble des différents éléments textuels entourant le texte central d’une œuvre qui en facilitent la lecture et la compréhension, tout en complétant ses informations et en justifiant sa publication. Ainsi, des éléments tels que la couverture, les préfaces, les courriers au lecteur ou les annexes font partie du paratexte. C’est pourquoi les différents éléments paratextuels des grammaires constituent des facteurs potentiellement déterminants dans la popularité de certaines grammaires du XVIIIe siècle sur un marché saturé d’œuvres de ce type.

SOMMARIO

Il progetto si pone come obiettivo l'analisi di un aspetto delle grammatiche inglesi del secolo XVIII che è stato poco esaminato, nonostante l'interesse degli ultimi anni: il paratesto, specificamente il ruolo che il paratesto ha giocato nel successo e nella diffusione delle grammatiche inglesi per uso scolastico del XVIII secolo.

Il termine “paratesto” viene inteso come interpretato da Genette[1], ossia l'unione dei diversi elementi testuali di un'opera che ne facilitano la lettura e comprensione e che, talvolta, ne integrano le informazioni e ne giustificano la pubblicazione. Elementi quali la copertina, la prefazione, le lettere al lettore e gli allegati e le appendici fanno parte del paratesto. Dunque, i distinti elementi paratestuali delle grammatiche rappresentano i fattori che potrebbero aver determinato la popolarità di certe grammatiche del XVIII secolo, in un mercato saturo di tali opere.

PUBLICATIONS

Domínguez Rodríguez, M.ª Victoria. 2014. "The English is capable of regularity": reflexiones sobre la lengua en los prefacios de las gramáticas inglesas del siglo XVIII. En Mª Luisa Calero, Alfonso Zamorano. F. Javier Perea, Mª del Carmen García Manga y María Martínez-Atienza (eds.) Métodos y resultados actuales en Historiografía de la Lingüística, Vol I. Münster: Nodus Publikationen, pp. 106-116.

Domínguez-Rodríguez, Mª Victoria & Rodríguez-Álvarez, Alicia. 2015. ““The reader is desired to observe...”: metacomments in the prefaces to 18th-century English school grammars”. Journal of Historical Pragmatics 16 (1), 2015: 86-108.

Domínguez Rodríguez, Mª Victoria (forthcoming). “A corpus-based study of abbreviations in 18th-century English grammars”. English Studies

Fernández Martínez, Dolores. 2012. “Authority in Lowth’s and Priestley’s prefaces to their English grammars”. Studia Anglica Posnaniensia 47 (4): 97-111.

Fernández Martínez, Dolores 2013. “Eighteenth-century female English grammar writers: Their role as agents in transitivity structures”. In Rosario Arias, Miriam López Rodríguez, Antonio Moreno Ortiz and Chantal Pérez Hernández (eds.) Hopes and Fears. English and American Studies in Spain. Proceedings of the 36th AEDEAN Conference. Málaga: Universidad de Málaga, pp. 221-225.

Fernández Martínez, Dolores. 2014. “Eighteenth-Century Female English Grammar Writers: Their ‘Critical’ Voice in the Prefaces to their Grammars”.  Nordic Journal of English Studies 13 (1): 78-103.

Medina-Sánchez, Beatriz & Rodríguez Álvarez, Alicia. 2015. “Estudio comparativo de los primeros tratados de puntuación en lengua inglesa (1672-1704): terminología y función de la puntuación”. Onomázein 31 (1), en prensa.

Rodríguez Álvarez, Alicia & Rodríguez Gil, María Esther. 2013. “Common topics in eighteenth-century prefaces to English school grammars: an application of the ECEG database”. Transactions of the Philological Society 111/2: 202-222.

Rodríguez Álvarez, Alicia (forthcoming). “An Approach to the Historical Sketches of the English Language in Eighteenth-Century Grammars of English”.Language & History

Rodríguez Gil, María E. 2013. “Readers in Eighteenth-Century Teaching Grammars”. In Rosario Arias, Miriam López Rodríguez, Antonio Moreno Ortiz and Chantal Pérez Hernández (eds.) Hopes and Fears. English and American Studies in Spain. Proceedings of the 36th AEDEAN Conference. Málaga: Universidad de Málaga, pp. 272-278..

Yáñez Bouza, Nuria & Rodríguez Gil, María Esther, (eds). 2013. Transactions of the Philological Society 111 (2). Special volume: English Grammar Writing in the Eighteenth Century.

Yáñez Bouza, Nuria & Rodríguez Gil, María Esther. 2013.  "The ECEG-database." Transactions of the Philological Society 111 (2): 143-164.

Yáñez-Bouza, Nuria & María E. Rodríguez-Gil. 2013. “Introduction: New insights into eighteenth-century grammar writing”. In Nuria Yáñez-Bouza & María E. Rodríguez-Gil, eds. English Grammar Writing in the Eighteenth Century. Special issue in Transactions of the Philological Society 111/2: 141-142.

Yáñez-Bouza, Nuria. (forthcoming). "Paratext, title-pages and grammar books." Studia Neophilologica.

Yáñez Bouza, Nuria & Rodríguez Gil, María Esther (forthcoming). “The title-page in eighteenth-century grammar books”. Forum for
Modern Language Studies
.

CONFERENCE PRESENTATIONS

Domínguez Rodríguez, Mª Victoria & Rodríguez Álvarez, Alicia. “An approach to the use and function of paratextual elements in 18th-century general English dictionaries”. 6th International Conference on Historical Lexicography and Lexicology. Academy of Sciences in Leipzig and the Department of Indo-European Studies of the Friedrich-Schiller-University Jena. 25-28 julio 2012

Domínguez Rodríguez, Mª Victoria y Rodríguez Álvarez, Alicia. “A study of paratextual elements in 18th-century general English dictionaries: appendices and annexes”. 31er Congreso Internacional de la Sociedad Española de Lingüística Aplicada. Universidad de La Laguna, 18-20 de noviembre 2013

Domínguez Rodríguez, Mª Victoria. “’The English language is capable of regularity’: reflexiones sobre la lengua en las gramáticas inglesas del siglo XVIII”. IX Congreso Internacional de la Sociedad Española de Historiografía Lingüística. Universidad de Córdoba, 11-13 julio 2013

Domínguez Rodríguez, Mª Victoria. “Prefaces to 18th-century English grammar school books: an analysis of textual and interpersonal strategies”. CILC 2012 (4th International Conference on Corpus Linguistics). Universidad de Jaén, 22-24 de marzo 2012

Domínguez Rodríguez, Mª Victoria. “Authorities in 18th-century English grammars: a corpus study of prefatory material. 4th Biennial Conference on the Diachrony of English”. Centre Universitaire de Troyes (France, 6-8 July 2015.

Fernández Martínez, Dolores. “Authority and power in the prefaces to eighteenth-century English grammars”. 31er Congreso Internacional de la Sociedad Española de Lingüística Aplicada. Universidad de La Laguna, 18-20 de noviembre 2013

Fernández Martínez, Dolores. “Authority through participants in the prefaces of eighteenth-century English grammars”. CILC 2012 (4th International Conference on Corpus Linguistics). Universidad de Jaén, 22-24 de marzo 2012

Fernández Martínez, Dolores. “Discourse dimension of lexis in Martin Benjamin's preface to An Introduction to the English Language and Learning (1754)”. Póster presentado en 7th International Conference on Historical Lexicology and Lexicography (ICHLL), Las Palmas de Gran Canartia, julio 2014.

Fernández Martínez, Dolores. “Eighteenth-century female English grammar writers: their role as agents in transitivity structures”. 36th International Conference of AEDEAN. Universidad de Málaga, 14-16 de noviembre 2012

Fernández Martínez, Dolores.” Performing discourse roles in the prefaces to eighteenth-century English grammars”. Póster presentado en Sixth International Conference on Corpus Linguistics, Las Palmas de Gran Canaria, mayo 2014.

Rodríguez Álvarez, Alicia & Rodríguez Gil, María Esther. “An application of the ECEG database: an approach to 18th-century prefaces to English school grammars”. CILC 2012 (4th International Conference on Corpus Linguistics). Universidad de Jaén, 22-24 de marzo 2012

Rodríguez Álvarez, Alicia. “Historical sketches of the English language in eighteenth-century grammars of English”. 38th Conference of the Spanish Association for English and American Studies. Universidad de Alcalá, noviembre 2014.

Rodríguez Álvarez, Alicia. “Una aproximación a los primeros manuales de puntuación publicados en lengua inglesa a finales del siglo XVII y principios del XVIII: antecedentes y características”. IX Congreso Internacional de la Sociedad Española de Historiografía Lingüística. Universidad de Córdoba, 11-13 julio 2013

Rodríguez Álvarez, Alicia. “The old English tongue kept its ground”: eighteenth-centurylexicographers’ and grammarians’ defence of an uninterrupted storyfrom Anglo-Saxon to eighteenth-century English. 4th Biennial Conference on the Diachrony of English. Centre Universitaire de Troyes (France), 6-8 July 2015.

Rodríguez Álvarez, Alicia. “Directions for reading in English school grammars of the second half of the eighteenth century”. Voices and Books (1500-1800) Conference. Newcastle University, 16-18 July 2015.

Rodríguez Gil, María E. “Authorship and (self)perception of eighteenth-century English grammar writers”. XXXVII AEDEAN International Conference. Universidad de Oviedo. 13-15 noviembre 2013

Rodríguez Gil, María Esther. “Readers in Eighteenth-Century Teaching Grammars”. 36th International Conference of AEDEAN. Universidad de Málaga, 14-16 de noviembre 2012

Yáñez-Bouza, Nuria. “The Eighteenth-Century English Grammars database: a new resource for the history of the book and linguistic historiography”. Digital Project Showcase organised during the SHARP Conference: Geographies of the Book. Philadelphia, USA. 18-21 July 2013

Rodríguez-Álvarez, Alicia. "Gramática y enseñanza en los prefacios de James Buchanan a The Complete English Scholar (1753) y The British Grammar (1762). II Congreso Internacional sobre la Enseñanza de la Gramática, Universitat de Valencia, 27-29 January 2016.

Domínguez-Rodríguez, Mª Victoria. "Reflexiones sobre el contenido y la metodología en las gramáticas inglesas para niños: El caso de The Practical Grammar (1774) de Thomas Smetham".  II Congreso Internacional sobre la Enseñanza de la Gramática, Universitat de Valencia, 27-29 January 2016.

Domínguez-Rodríguez, Mª Victoria & Rodríguez-Álvarez, Alicia. A A classification of paratextual elements in 18th-century English school grammars".  II Congreso Internacional sobre la Enseñanza de la Gramática, Universitat de Valencia, 27-29 January 2016.

[1] Genette, Gerard. 1997 [1987]. Paratexts: Thresholds of Interpretation. Cambridge: CUP.

DOCTORAL THESES

Medina Sánchez, Beatriz del Rosario. 2015 (24 April). Punctuation in Eighteenth-century English Grammars. Supervised by Dr. Alicia Rodríguez Álvarez.

Díaz Betancor, Yazmina. 2015 (14 December). La obra lexicográfica de John Entick: The New Spelling Dictionary (1765). Supervised by Dr. Alicia Rodríguez Álvarez.